Rijkswaterwegpark 20

A20_BNAtumblr_o435k5PpV51tlb56zo1_400

De snelweg is een jong ding. Nog maar zo’n 40 jaar.
Voordat ze 80 is, kan er nog heel wat veranderen.
Wie zegt dat ze er dan nog is? Wij niet.
Wij maken onderscheid tussen wat we wél weten en wat we níet weten.

Wat we niet, of maar half weten:
Mobiliteitstechnologie verandert razendsnel.
De opkomst van de e-bike was onvoorzien.
Milieuzones in de grote steden waren tot voor kort ondenkbaar. De Sharing-Economy kent voorspellingen die radicaal anders uit bleken te pakken.

Wat we wel weten, maar soms nog moeilijk zien:

HET IS LANDSCHAP!

En landschap heeft een ijzeren logica.
Landschap is de waarde, het kompas en de drager voor de gewenste verweving van stad en snelweg. Het is een essentiële voorwaarde
in de concurrentiekracht van steden.

Als we de A20-zone in Rotterdam zien als landschap,
dan zal het drie dingen gaan doen:
— het integreert en verbindt zijn context;
— het herstelt en verbetert de vitaliteit van z’n systemen;
— het biedt een robuuste bedding voor onvoorziene (mobiliteits-)technologieën.

Onze studie gaat op zoek naar de aanleidingen,
clues, in het landschap. Onze studie gaat op zoek
naar vormen van governance en organisatie
in het tot bloei brengen van dit landschap.
En onze studie laat zich graag gebruiken
als humuslaag voor verdere denkbeelden.

Dat we daarin ruimte laten voor het onvoorziene
betekent echter niet: wachten op het onvoorziene.
Onze oproep is urgent:

BEGIN METEEN!

— Begin nu al met het maken van een
stadsboulevard van de A13 én de A20,
vooruitlopend op de A13-A16 verbinding.

— Zet de logica van het watersysteem boven de logica van de ‘distributie-effecten’,
en breng de capaciteit van de A20 per direct terug.

— Ga samen experimenteren met kleinere
ingrepen en systemen om dat te monitoren:
de A20 als test-strook.

— Verbreed de betrokkenheid: van afscherming en
functiescheiding naar gastheerschap in een open landschap.

— Vier successen met goedgekozen ambassadeurs: Ooievaars, Vossen, Vleermuizen.

ACT NOW. ADJUST LATER.

 

resultaat BNA Onderzoek ‘Snelweg en Stad’
juni 2016
Caroline Bijvoet — architect
Marit Janse — landschapsarchitect
Moniek Driesse — ontwerper, architect
Arie Lengkeek — programmamaker
Peter Volken Smidt — verkeersplanoloog
Ruud Reutelingsperger — kunstenaar
André de Baerdemaeker — stadsecoloog